6.9.2005
SUOMENMESTARIN AJATUKSET VÄLI VÄLILTÄ

Normaalimatkan 6. Suomenmestaruus ei tullut yllätyksenä loistavan suorituksen jälkeen, kun pystyin tekemään sen minkä osaan juuri silloin kun se piti tehdä. Todella hyvä fyysinen vire helpotti onnistuneen suorituksen tekemistä. Olo oli 3km:n jälkeen juuri sellainen kuin se parhaimmillaan normaalimatkalla on minulla ollut. Pystyin täysin keskittymään suunnistukseen, kun jalat toimivat haluamaani tahtia. Suoritusta on helppo hallita ja rytmittää, kun olo on hyvä ja tuntee, että vauhti on kova.

L-1

Kartan saatuani reitti ykköselle näytti selvältä: sujuvasti oikealla notkelmassa tielle ja rastille vasemman kautta. Sitä lähdin toteuttamaan. Huonokulkuisen alun jälkeen pohja parani ja katse pysyi ylempänä. Jatkoin suon vasempaan laitaan ja katsoin nopeasti, että suorempaa on hyvä mennä, turha hyödyntää notkoa. Käänsin samalla liikaa vasemmalle ja ladoin mäen alas. Vihreä suo ei näkynyt selvästi, vaikka sen pystyi aavistamaan. Alhaalle tullessani totesin, että voihan kämmi. Jouduin juoksemaan poikittain ja adrenaliini nousi, vaikka pakotin itseni rauhoittumaan. Tielle päästyäni katsoin rastille tulon tarkasti. Lähdin kiertämään vasemmalta ja ylitin suon. Rinne näytti jyrkältä, meinasin juosta liikaa vasemmalle. Päällä kaarsin kuviorajan tuntumaan ja oikaisin, vaikka maasto näytti huonolta. Alas notkoon ja jyrkänteen vierestä ylös rastimäkeen, jossa rasti sijaitsee helposti päällä. Välillä tuli kaksi pientä ja yksi isompi virhe. Alku ei häävi.

Jani 7'32, nopein Jonne 6'57

1-2

Reitti kakkoselle on nopeasti ratkaistu. Alas tielle ja rastille notkon yli. Varottava, ettei joudu liikaa oikealle. Väli sujui hyvin ja oikaisin tien kulman, kun pientä uraa näytti menevän. Rastia edeltävä notko oli vanhaa kuusikkoa ja taakseni jyrkänteisiin peilaten nousin ylös rastimäkeen. Tiesin olevani rastin kohdalla, mutta olin kääntymässä alemmaksi, kunnes näin kivet ja lipun suoraan edessä. Kohtalaisen hallittua työtä.

Jani 3'24, nopein Tero 3'17

2-3

Kolmoselle suora reitti näyttää riittävän hyvältä. Etsin alhaalla uraa, mutta se on yhtä huonoa kuin ympäröivä maasto. Runnon puskasuon läpi uralle, jota pitkin nousen tielle. Maasto on sitä itseään. Päätän nopeasti kiertää vasemmalta mäen päällisen suon kautta, mikä ei välttämättä ollut nopein reitti, vaikka suo oli odotetun hyvä juosta. Kierrän suon reunassa olevan jyrkänteen ja huomaan olevani mäen reunassa. Nousen nenää pitkin ylös, suuntaan kulkuni isojen kivien avulla, avokalliokumpareen kautta kuviorajaa kohti. Yllätyksekseni huomaan, että rasti on aukealla. En ota juomaa. Hiukan takkuilua meno ollut, kuin MM-normaalimatkan alussa, tosin silloin yli 10 minuuttia kauemmin.

Jani 6'45, nopein Tero 6'01
Tilanne 2,5km: 1. Tero 16'36, 10. Jani 17'41

3-4

Teen rauhallisesti suunnitelman ja katson jopa tiekierron kannattavuuden - ei kannata. Välin loppu näyttää hyvältä, mitä se onkin. Alun toteutuksessa paljon parannettavaa ja luulen, että ennen kuin pääsen tielle olen ollut ehkä 1,5 minuuttia Teroa perässä (olettaen Teron juosseen välin alun paremmin). Kisan jälkeen katsottuna huomaan, että alku oli kuin toisinto MM-normaalimatkalta - homma takkuilee. Mitä yhteistä radoilla? Huonokulkuista maastoa tähän asti koko ajan. Jotenkin minulle on vaikeaa päästä suunnistusrytmiin, jos alussa on koko ajan katsottava jalkoihin. Tiejuoksu tuntuu hetken raskaalta, mutta helpottaa. Nousen mäkeen, jonka reuna on täyttä "piip". Sitten alkaa oikein unelmamaasto vanhassa kuusikossa. Kivikkokaan ei pohjalla tunnu häiritsevän ja juoksu alkaa kulkea. Toisen tiepätkän jälkeen maasto on hetken tosi kivikkoista, mutta päästessäni notkoon välin loppu on nautiskelua. Maasto muuttuu jälleen aukeammaksi juuri ennen rastia ja peilaan rastin takana olevasta jyrkänteestä rastin sijainnin ja laskeudun notkoon. Tuntuu jo paremmalta.

Jani 12'46, nopein Pete 12'39

4-5

Viitoselle on paras mennä suoraan ja hiukan parasta kulku-uraa hakien. Maasto on niin aukeaa, että kaukana oikealla siintää aukko ja ylhäällä kuvioraja. Ajattelen ensin juoksevani hiukan oikealle, mutta päätän edetä suoraan. Välillä on vaikea hallita tarkasti sivusuuntaa, mutta otan homman haltuun kuviorajan kohdalla, jossa mäki kaartuu vasemmalle ja kivi on hollilla. Jatkan suoraan ja tuntuu, että metsäkoneen uria on vaikka kuinka. Ohitan jyrkänteen, jonka juuressa on rasti ja varmistan vielä sen kartalta. Kaarran alas ja maasto muuttuu peitteiseksi. Pitkulainen mäki kallioineen jää oikealle ja kiviä näkyy vasemmalla. Reitilleni osuu vielä pieni jyrkänne, mistä tiedän juoksevani suoraan rastille. Hyvä rastin paikka.

Jani välin nopein 5'10
Tilanne: 1. Jani 35'37, 2. Jonne 35'48, 3. Tero 36'00, 4. Pete 36'02

5-6

Päätän juosta välin vasemman kautta, sillä rinne näyttää sieltä paremmalta ja alhaalla on tasaisempaa, vaikka rastille joutuu nousemaan pöpelikön kautta. Väli sujuu hyvin ja uraa tuntuu olevan melko paljon paitsi lopussa, jossa suon jälkeen könyän aukkoon peilaten ylös ja katseella haen jyrkänteen. Rastille tulo on suorastaan naurettavan helppo, mutta se ei estä rastin kohtaamisen nautintoa.

Jani välin nopein 5'46

6-8

Hetken mietin, juoksisinko tielle, mutta päätän mennä suoraan - uraa on sen verran kuitenkin. Vähänlaisesti oli uraa, mutta jälkiä näkyi. Tuskin menetin aikaa. Juuri tielle tullessani Miika juoksee editseni. Katson Miikan kiertävän 10-11 välillä melko paljon, mutta painan reitinvalinnan mieleeni. Alas suolle, meinaan törmätä Anni-Maijaan, joka tulee vastaan. Hymyilen, kun olo tuntuu hyvältä. Homma jatkuu ojan viertä, kunnes mäki kaartuu vasemmalla ja tähtään oikealle rinteeseen. Näen Dahlenin juoksevan vastaan suon laidalla. Katson reitinvalintaa 8-9 välille ja päätän kiertää vasemmalta. Mediaväki paljastaa hiukan rastia, joka on muutenkin näkyvä jyrkänne. Sen verran tulee kannustusta, että tiedän homman sujuvan oikeasti. Lähden kohti peltoa, jonne ohjaa vahva ura. Kuulen Virtasen kuuluttavan, että Taanila on toisena ja hehkutuksesta päätellen olen kärjessä. Päätän olla katsomatta yleisöön ja poistun paikalta edellisellä välillä katsomaani vasenta kiertoreittiä kohti.

Jani 4'33, nopein Pete 4'24
Tilanne 6,9km: 1. Jani 45'56, 2. Jonne 46'40, 3. Taanila 46'48, 4. Laitinen 47'12, 5. Pete 47'18, 6. Jones 47'28

8-9

Reitti näyttää selvältä kuin suunnistaja lähtöpaikalla. Karsinnan jäljiltä uraa on vahvasti ja juoksu tuntuu vahvalta. Rastille kierrän ehkä liikaakin polun kautta, mutta toteutus on ainakin varmaa. Nyt pitää vain nauttia ja tehdä järkeviä ratkaisuja. Olo on todella itsevarma. Siitä pojasta, joka voitti ensimmäisen normaalimatkan mestaruutensa 1997 ei ole jäljellä kuin sama mies. Tällä välillä Jonne menetti heikosti toteutetulla oikean kierrollaan 1'46 minulle. Ysiltä maaliin Jonne kuroi eroa kiinni 35 sekuntia ja tuli koko joukosta vauhdikkaimmin.

Jani 8'56, nopein Pete 8'34
Tilanne: 1. Jani 54'52, 2. Pete 55'52, 3. Jones 56'49, 4. Laitinen 57'06, 5. Jonne 57'22

9-10

Kympille oli selvä siirtymäväli ennen kisan viimeistä pitkää väliä. Uraa luovien juoksen aika suoraan ja pidän kontaktin molempiin kuviorajoihin. Rastille tulo on helppo maaston parannuttua juuri rastia lähestyessäni. Kivien ja kumpareen kautta lippu näkyy jo kauas.

Jani 2'51, nopein Topi 2'37

10-11

Katson uudessa valossa tiekiertoa oikealta ja totean sen aivan liian pitkäksi ja voimia on hyvin jäljellä raskaampaa pätkää varten. Ilmeisesti osa porukasta kiersi välin oikealta Miikan lisäksi, mutta heikolla menestyksellä. Kierto oli lähes 2 minuuttia hitaampi, eikä minullakaan olisi ollut varaa siihen reittiin. Suoraan on kohtalainen edetä, eikä välin vihreät alueet ole yhtä pahoja kuin alkumatkasta. Tiedän juostessani valinneeni oikein. Kympin olisi pitänyt sijaita lähempänä ysiä, jolloin valinta olisi ollut vaativampi. Se olisi tietysti tasoittanut reittien välisiä aikaeroja. Joku meni kuitenkin ratamestarin ansaan...Rastia lähestyessäni näin kuinka maasto muuttui hienoksi kangas-kallioksi, aivan poikkeuksellista maasto Keski-Suomessa. Toisaalta näin myös, että edessä on muutama vaativa lyhyt väli, joissa voi vain menettää pelin. Melkein juoksen ohi rastin, mutta näen sen oikealla.

Jani 11'39, nopein Topi 11'06
Tilanne: 1. Jani 69'22, 2. Pete 70'13, 3. Jones 71'40, 4. Jonne 71'41

11-16

Maasto on aivan upeaa juostessani eteenpäin. Oikealla näen kumpareen ja edessä nenän ja takana kiven. Jyrkänne rastin alla paistaa jo ja kaarran vasemman kautta rastille. Suon kautta rastille tulo oli ehkä hitaampi, koska sieltä meni herkästi notkon taakse. Seuraava väli alaspäin rinteessä, nyt tarkkana. Avokalliokumpare jää oikealla, katson jyrkänteen oikealta ja vasemmalta, alas avokalliota, josta paistaa kumpare, rastinotko sen takana, hienoa! Väli rinteessä, pysyttävä tasossa. Luen kumpareen ja näen takana notkon, jossa naisten rasti. Pysyn rinteessä ja näen tiheämpää edessä. Melko jyrkkä rinne ja kierrän vihreän vasemmalta ja kaarran alas, jossa rastijyrkänne näkyy. Homma jatkuu rinnettä pitkin, mutta maasto muuttuu aukeammaksi ja rastia edeltävä mäki näkyy selvästi. Kierrän mäen vasemmalta ja etenen suonlaitaa rastikivelle. Vaativa suunnistus jatkuu. Rinnettä alas tarkalla suunnalla ja peilaten oikealta kuviorajaa. Puikahdan alas vanhempaan metsään ja näen kumpareen oikealla ja edessä avautuu rastia edeltävät kumpareet. Rasti on siellä missä pitääkin, vaikka kierrän pistekumpareen väärältä puolelta. Nyt enää yksi vaativa piste.

Jani 7'51, nopein Jonne 7'37 (Tero 7'48, Pete ja Jones 8'19)

16-M

Toiseksi viimeinen rasti tuottaa monille vaikeuksia, mutta tiedosta sen olevan vaativa piste ja menen sinne varmasti päällisen kautta avokallion ja kumpareen lukien. Rasti on yllättävän paljon oikealla, mutta tiedän sen tarkasti. Ennen rastia olevalla kalliolla oli kolme kiveä, mutta kartoittajan mielestä liian pieniä. Hiukan teki epävarman olon, mutta luotin kokonaisuuteen. Viimeiselle juoksin hiukan huolimattomasti alakautta ja hävisin Jonesille 10 sekuntia. Suoraan olisi tietenkin pitänyt laputtaa, mutta kun luulin, että kannattaa vaan lähteä kiireellä kohti viimeistä - niinpä niin! Dahlen tuli vastaan heti toiseksi viimeiseltä lähtiessäni, joten yhdessä ei taivallettu metriäkään. Näin päättyi tiukkaan loppukiriin mestaruusjuoksuni hyvävoimaisempana kuin koskaan.