split times

2.5.2004
FINNSPRING ANALYSIS

After the training camp of the Finnish team in Sweden, Norberg, we ran FinnSpring classic and relay competitions. Though, legs were tired I decided to orienteer very well, keep my head calm and concentrate all the time. Those are the things that are needed every time in orienteering competition. I managed to do, what I wanted. Just small mistakes in classic, but in relay I was even cooler and did only 20 seconds mistakes counted all together - amazingly good orienteering!

Verrytellessä olo oli hyvä, mutta irrotteluvetoja tehdessäni huomasin, että lihakset väsyvät heti, kun juoksee paria sataa metriä pidemmästi. Siis sellainen löysän väsynyt olo tuli lihaksiin. En huolestunut siitä, vaan päätin lähteä hyvillä mielin taistoon ja tehdä todella ajatuksellista suunnistustyötä. Jalkojen väsymykselle ei rankan leirin jälkeen voi mitään ja tilanteeseen on vain sopeuduttava. Lähdin innokkaana liikkeelle ja aloitin reippaasti. Ykköselle oli mielestäni vain yksi järkevä reitti oikealta tien kautta. Katsoin niityllä oikean välikön, josta ampasin ylös. Näin miehen menevän edelläni reipasta vauhtia ja tulin juuri hänen eteensä tielle. Iskutin mielestäni hyvää vauhtia, mutten saanut nelikymppistä miestä kovin helposti jätettyä. Olo oli raskas, eikä juoksu alkuunkaan rentoa. Ajattelin, ettei auta kuin latoa menemään. Tieltä oli helppo tulla alas piha-alueen läheltä. Koukkasin juomarastin kautta ylös rastimäkeen, jossa suoraan kahden jyrkänteen kautta rastinenälle.
toiseksi nopein: 7'45. Ikonen nopein 7'43. Muut yli 8 minuuttia, joten hyvää vauhtia kuitenkin aloitin, vaikka raskaalta tuntui.

Kakkoselle 1'26. Välin nopein Weckman 1'06.
Lyhyt väli, jonka päätin heti kiertää hiukan oikealta ensimmäiset jyrkänteet. Rastilta lähtiessä hiukan takkuilua jyrkänteissä, mutta muuten hyvin lähelle rastikiveä. Luin kumpareet hiukan väärin ja katselin rastia vasemmalta puskasta, mutten lähtenyt hötkyilemään, vaan vilkaisin ensin oikeallekin ja näin kiven. Selvä 10 sekunnin virhe.

Kolmoselle 8'13. Välin nopein Fincke 7'50.
Vaikka välillä paljon vihreää kartassa, niin kierrot eivät houkutelleet maaston mäkisyyden vuoksi. Suoraan mennessä paljastuikin, että vihreät ovat näin keväällä hyvinkin aukeita. Pohja oli huono ja tiheää pajukkoa paikoin, mutta pääasiassa juostavuus ok. Väli sujui hyvin ja näin "aukkotiheiköllä" Puttosen selän. Imutin hetken kiinni, mutta olin tarkkana. Otin rastin vasemmalta peltoa pitkin ja koukkasin varmistaen hiukan oikealta, jotta näin suon, eikä tarvinnut kivuta kumpareiden päälle. Leimattiin Puttosen kanssa yhtä aikaa.

Neloselle 1'31. Välin nopein yhdessä Fincken kanssa.
Suoraan suon laitaa sopivasti ojasta peilaten etenemissuuntaa. Suon jälkeen nenälle ja vasemmalta mäestä suunta tarkastaen suoraan pistekumpareelle. Jake juoksi tuntumassa.

Vitoselle 2'22. Välin nopein Jonne 2'21.
Siirtymäväli, jonka lopuksi rastille tulo peitteistä rinnettä ylös. Osuin suoraan rastikivelle sellaisessa kulmassa, että lippu näkyi parinkymmenen metrin päähän.

Kutoselle 4'29. Nopein Ikonen 4'09.
Suoraa luukutusta mäki oikealta ohittaen aukolle. Sitten kaksi vaihtoehtoa: ylös päällisen kautta tai vasemmalta kiertäen, jossa nousua tulikin yllättävästi. Valitsin siis luultavasti huonomman reitin, sillä tulin sujuvasti suoraan rastille. Aukolta oli rankka nousu kontaten jyrkänteet ylös. Reitinvalinnasta 10 sekunnin virhe.

7. rasti 1'40. Nopein Ikonen 1'18.
Seiskalle huono lähtösuunta, kun väistin jyrkänteen ja kivikon oikealta. Samantien oli liikaa oikealla, jonka korjasin kohtalaisesti, mutta silti vasemmalle notkon päässä olevalle rastikivelle tuli ylimääräistä matkaa. Jälleen 10 sekunnin virhe.

8. rasti 0'58. Nopein taas Ikonen, jolla huikea draivi päällä 0'51.
Juoksin aluksi liikaa rinteessä, jossa huonoa pohjaa. Joko heti alas tai mieluummin päällä ja kohdalta alas. Rastin kohdalta laskeuduinkin suoraan, vaikka peitteistä seutua olikin.

9. rasti 1'00. Nopein Muukkonen 0'54.
Varmistin hiukan oikealta ja tulin todella hyvin rastille - ehkä hiukan vauhtini oli tässä vaiheessa kisaa heikkoa.

10. rasti 5'09. Nopein Ikonen 4'29.
Kympille ensimmäinen isompi tappio. Väli olisi pitänyt puskea aivan suoraan, mutta ajauduin kahteen otteeseen liiaksi vasemmalle, en paljon, mutta riittävästi. Ensin avosuon vasemmalta puolen kuviorajalla ja sitten rastia ennen koukkasin kuviorajalle liian aikaisin, jolloin kadotin tuntuman rastiväliviivaan, joka tässäkin tapauksessa olisi kertonut nopeimman reitin. Virhe 20 sekuntia.

11. rasti 2'59. Nopein Martomaa 2'44.
Hiukan laahustava askeleeni oli edelleen, sillä toteutin välin mielestäni erinomaisesti. Kallion laitaa pitkin lähes viivan alla. Jyrkänteestä varmistaen kalliokumpareelle ja siitä vauhdilla suoraan rastille, jossa naisten eliittiä leimaa juuri ennen ja Jukkolan Heli tuli vastaan heti rastilta lähdettyäni. Puttonen oli tässä vaiheessa jäänyt selvästi taakse.

12. rasti 1'32. Nopein Fagerudd 1'31.
Hallitusti oikealta kaartaen kallionenän kautta kivistä tarkasti varmistaen pistekumpareelle.

13. rasti 4'24. Välin nopein kuusi sekuntia ennen seuraavaa.
Hyvä toteutus oikealta. Tiellä juoksu kulki paremmin kuin aikaisemmin kisassa. Tutussa kohtaa ylös ja kisan paraspohjaista pätkää luukuttaen nautiskellen suoraan rastijyrkänteelle.

14. rasti 5'38. Nopein Föhr 4'57.
Kisan isoin virhe. Alku meni hyvin ja kiersin tiheikön sujuvasti vasemmalta ja juoksin suoraan rastia kohti. Ensin ajatukseni sotkeentuivat avosoilla. Luin yhden suon eteenpäin itseni. Huomasin virheeni nopeasti, mutta mäkeen noustessani luulin olevani jo rastin kohdalla. Päällinen oli liian tasaista ja tajusin olevani vasemmalla rastista. Kaarsin rastia kohti ja näin ohimennen suon päässä rastin. Alue oli peitteistä, mutta tulin hyvin lipulle. Virhe selkeä 30 sekuntia.

15. rasti 1'07. Nopein Fincke 1'05.
Suoraan kalliolle, jonka takana rastijyrkänne sijaitsi. Kiersin jyrkänteen ehkä väärältä puolen, mutta sujuvasti rastille.

16. rasti 2'18. Nopein Fincke 2'08.
Väli sujui muuten hyvin, mutta hetkellisesti "vihreä" aukko hämäsi. Rastialueen piti olla peitteistä, mutta se olikin aivan aukeaa aluetta, joten rasti oli helppo.

17. rasti 0'50. Nopein Haikonen 0'46.
Ehkä kisan helpoin väli ja rastikumparekin näkyi kauas.

18. rasti 2'23. Nopein Muukkonen 2'12.
Tällä välillä olisin saattanut hävitä enemmänkin, mutta vauhtini oli parantunut heikosta hetkestä ja tulin rastille sujuvan vauhdikkaasti. Lähdin edelliseltä kuitenkin jyrkästi polulle ja kiersin polkua ehkä liiaksi vasemmalle. Löysin kuitenkin hyvää juoksualustaa.

19. rasti 3'25. Nopein Jonne 3'23.
Viivaa pitkin pellolle ja ylös mäkeen. Rastille tulo peitteistä mäen reunaa, jossa kivikkoakin. Avokalliokumpareen ja isojen kivien avulla kohti rastia. Rastin vasemmalla puolen oleva avokalliokumpare varmisti suunnan rastille. Hyvin sujui, vaikka yksinäistä oli edelleen tai ei yksinäistä, mutta hiljaista miesten eliittijuoksijoiden suhteen.

20. rasti 1'13. Nopein Weckman 0'55.
Lyhyt väli suoraan, mutta rastijyrkänne oli yllättävän alhaalla ja tulin rastille hissutellen. Ajatushukkaa 10 sekunnin edestä.

21. rasti 7'11. Nopein 26 sekunnilla ennen toiseksi nopeinta!
Meikäläisen kisan bravuri väli. Juoksin hiukan vasemmalta kakkosen vierestä aukkoa vauhdilla alas. Hyödynsin pätkän ajouraa, jota pitkin tielle. Alas suolle ja mäen laitaa pitkin, kunnes loivemmasta kohdasta ylös. Kaarsin lähemmäs väliviivaa ja notkelmaa pitkin jyrkänteiden alta seuraavaan mäkeen. Mäki ylös ja Mazuliksen ja Vapan selät näkyviin. Varmistaen sijaintia koko ajan poikia kiinni ja rastille pystyin juoksemaan vauhdilla.

22. rasti 2'17. Nopein Fincke 1'53.
Mazuliksen perässä mäkien välistä alas, mutta sitten huono valinta kiertäen ison ässän aukon kautta rastin kohdalta jyrkänne kiiveten ylös. Selkeä reitinvalintavirhe 10 sekuntia.

23. rasti 2'58. Nopein Fincke 2'47.
Hiukan viivasta oikealla varmistaen jyrkänteestä ja nenästä välillä etenemissuuntaa. Loppu tarkasti kumpareet ja kivet lukien, mutta rasti olikin helpompi, miltä se näytti. Alue oli kohtalaisen avoin.

24. rasti 2'07. Välin nopein kolmella sekunnilla.
Juuri tien ylityksessä sain Wickholmin selän näkyviin ja pystyin imuttamaan hänen selkäänsä. Luin kuitenkin kumpareen ja suon, jonka päässä iso kivi ja siitä oli helppo koukata rastille.

25. rasti 2'30. Nopein Louhisola 2'24.
Väli sujui hyvin ja ohitin rastia ennen Wickholmin. Juuri ennen rasti tarkkuutta vaativa kohta, sillä maasto oletettua peitteisempää. Sujuvasti yhdellä pysähdyksellä rastijyrkänteelle.

26. rasti 2'40. Nopein Ikonen 2'32.
Pellon ylitys ja mäessä tarkka kartanluku ja rastinotto onnistunut. Pasi onnistui silti vauhdikkaammin.

Viimeiselle rastille meinasin lentää mahalleni, mutta säilytin jyrkänteellä reunalla juuri ja juuri tasapainoni tai oikeastaan sain heitettyä jalan alleni. Vauhdilla rastille 0'36. Välin nopein Mårten 0'33. Loppuviitoituksella irtosi hyvä kiri ja loppusuoran piikkiaika 0'31

Kisa sujui pienillä virheillä, joita kertyi kuitenkin noin 1'40. Silti normaalimatkan rankassa kisassa erittäin vähän. Erinomainen työsuoritus näin keväällä.

Viestissä voitto oli jo tuttua meille. Neljän hengen viesteissä Deltan hallinta on ollut viime vuosina huomattavaa ja Jonnen kanssa oli tänään draivi päällä. Vaikka Loge ja Pasi yrittivät ahdistella ankkuriosuudella, en hätkähtänyt yhtään. Tein yhden elämäni virheettömimmistä suunnistuksista. Kymppitonnin kartta helpotti vauhdikkaita rastinottoja ja vain kahdella rastilla kymmenen sekunnin koukkaus. Molemmilla rasteilla herpaantuminen johtui konttausjyrkästä rinteestä, jonka jälkeen kumpainenkin rasti sijaitsi. Seiskalle Logekin ahdisteli ja valitsi paremman reitin, mutta meni kohti omaa hajontaansa. 13. rastilla olin hieman epävarma nousukohdasta ja luin päällä itseni kiinni. Rasti olikin jo suoraan edessä, mikä hieman yllätti, sillä kartanluku jäi hetkeksi jalkoihin. Joka tapauksessa virheet jäivät yhteensä 20 sekuntiin omalla kriittisellä arvioinnillani.